Thursday, September 3, 2009

HIJRAH SATU KETENANGAN

Alhamdulillah, 1 Sept 2009 bersamaan 11 Ramadhan 1430H, saya telah memulakan tugas di syarikat yg baru. Office saya telah berpindah dari kawasan KL central yang sesak ke Taman Desa. Alhamdulillah, satu lagi rahmat kemudahan pada hari pertama melaporkan diri. Menjelang zuhur jam 1.30pm saya turun ke surau dan MasyaAllah, ramai sungguh muslimin dan muslimat disini yang sedang kusyuk mendengar kuliah Ustaz Khairuddin Aman razali At-Takiri. rahmat ke-2 ditempat yang baru.
Rasanya inilah tempat kerja pertama (setelah 4 buah syarikat) yang mana saya berkesempatan solat Zuhur dan Asar secara berjamaah dan setiap minggu ada diaturkan kuliah agama untuk pekerjanya. Jabatan saya hanya terdapat 6 oarang staff dan semuanya Muslim dan boleh dikatakan hampir 100% muslimah disini menutup aurat. Inilah rahmat ke 4 yang diperolehi apabila berhijrah ke tempat yang baru ini.
Sering saya berdoa semoga Allah memudahkan urusan saya disini. Sebelum ini terlalu banyak outstation dan seringkali kesihatan diri terjejas. Alhamdulillah, terdapat perbezaan pabila mengandungkan anak yang ke -4 ini. Sering saya berdoa agar hijrah ini turut memberi kesan kepada kesihatan,keluarga, jamaah dan anak di dalam kandungan.
Dalam solat setiap waktu kita meminta dan merayu kepadaNya;
"Tunjukilah kami jalan yang lurus (iaitu) jalan oarang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan pula (jalan mereka) yang sesat"
Walaupun satu ketika dulu berat untuk meninggalkan tempat kerja lama yang terkenal dan gah namun hati saya lebih tenang dengan penghijrahan ini. Meskpin banyak kelebihan di tempat kerja lama dari segi material, namun disini faktor spritual dan ilmu yang tidak mungkin dapat dibeli dengan nilaian wang ringgit.Berhijrahlah sekiranya kita yakin bahawa hijrah itu kerana Allah dan Rasulnya.

1 comment:

Mujahidah Fie Sabilillah said...

Assalamualaikum warahmatullah.

Semoga ukht sihat dan senantiasa diberkati Allah. Amin Ya Rabal `alamin.

Mabruk ya ukht.. moga hijrah itu bertambah-tambah dekatkan diri dengan Allah juga sekalian yang sama tuju fisabilillah.

Lama tak bertemu apalagi bicarakan??.. insya`allah doa ukhwah itu senantiasa mengiringi.

Rindu ingin bertemu sahabat-sahabat perjuangan senantiasa mekar di diri.. Moga satu ketika, Allah makbulkan segalanya itu.

Salam perjuangan ukht.. fie amanillah.