Sunday, September 6, 2009

Bacalah sehingga menangis...

Hari ini kita menyambut Nuzul Al-Quran. Walaupun Selangor cuti namun KL tetap kerja seperti biasa. Semalam sewaktu sesi tazkirah,Ustaz Nazri turut menyentuh beberapa perkara tentang Al-Quran. Antaranya ialah membacanya dengan nada yang mendayu dan penuh kesyahduan. Masih saya teringat sewaktu mengunjungi Masjis Nabawi pada Ramadhan yang lepas. Kami bertemu dengan seorang kanak-kanak yang sedang kusyuk membaca Al-Quran dihadapan Masjid selepas solat Subuh. Suaranya mendayu-dayu dan mengusik hati sesiapa yang mendengarnya. Rasa sungguh sayu dan ingin menangis pabila mendengar suaranya.

Al-Quran bukan setakat dibaca pd bulan ramdhan Sahaja malah perlu menjadi rutin aktiviti dalam kehidupan seharian. Di antara adab membaca Al-Quran adalah:

--> Disunatkan membaca Al-Quran dalam keadaan berwudhuk dan dalam keadaan bersih kerana yang di baca adalah ayat-ayat Allah. Tangan kanan hendaklah digunakan untuk mengambil kitab ini, manakala menggunakan kedua-dua belah tangan semasa memegang Al-Quran.

--> Disunatkan membaca Al-Quran di tempat yang bersih, seperti di rumah, surau, musollah dan tempat lain yang dianggap bersih. Tempat yang paling utama adalah di dalam masjid.

--> Disunatkan menghadap ke arah Qiblat ketika membacanya. Bacaan hendaklah khusyu' dan tenang.

-->Mulut hendaklah bersih, tidak berisi makanan. Sebaiknya sebelum membaca Al-Quran, mulut dan gigi dibersihkan terlebih dahulu.

-->Sebelum membaca Al-Quran, disunatkan membaca ta'awwudz, iaitu meminta perlindungan Allah dari gangguan syaitan yang direjam. Doa bagi menerangkan hati juga boleh dibaca sebelum atau selepas membaca ta'awwudz.

--> Disunatkan membaca Al-Quran dengan tartil, iaitu membaca dengan perlahan-lahan dan tenang.

-->Bagi yang memahami maksud ayat-ayat Al-Quran, disunatkan membacanya dengan penuh perhatian dan pengertian tentang ayat-ayat yang di baca.

-->Disunatkan membaca Al-Quran dengan suara yang merdu dan bagus bagi menambah keindahan bacaan tersebut.

-->Seelok-eloknya, ketika membaca Al-Quran, pembacaan hendaklah sehingga tamat tanpa ada diputuskan kerana ingin berbual-bual, ketawa dan bermain-main.Kesucian Al-Quran hendaklah di jaga.

No comments: