Wednesday, September 23, 2009

3 Syawal_Raikan jiran & sahabat handai

3 Syawal 1430, tidak dirancang dari awal; saya dan suami bercadang membuat sedikit jamuan raya untuk meraikan jiran tetangga dan sahabat handai. Memandngkan raya ke-3 kami telah pulang ke Seremban, saya memberitahu suami akan niat untuk menjamu jiran2x dan kawan2x selepas Isyak nanti.

"Larat ke Ayg nak masak?" suami seakan risau memandangkan pembantu rumah tiada. Lebih2x lagi keadaan ku yang berbadan dua.
" InsyaAllah, boleh. Ayg masak simple aje. Mee goreng, bee hun dan nasi goreng. Lepas tu kita potong buah skit. Sekadar nak raikan jiran sebelah."

" OK. no problem, Ayg yg masak. beeb layan tetamu aje. OK kita proceed. Lepas nie Beeb pergi pasar." suami menyatakan persetujuan.

SMS jemputan dikirim kepada 30 orang tetamu dan yang membalas hanya 3 orang. So, dalam perkiraan saya paling tinggi pun hanya 5-10 keluarga yang akan hadir. Lagipun nie raya ke-3, masih ramai yang beraya di kampung. Saya hanya memasak setakat 4 peket mee goreng, 2 bungkus bee hun dan satu periuk kecil nasi goreng.

Dalam jam 8.50 mlm, tetamu pertama tiba iaitu Uncle Dason sekeluarga; jiran sebelah rumah. Hubungan kami sekeluarga memang agak rapat. Lama juga Uncle dirumah kami sehingga sempat meninjau ruang dapur dan bilik.Tak habis2 dia memuji susunan yang majoritinya warna coklat.
Kemudian, seorang demi seorang tetamu hadir termasuk Kak Syarifah (x-office kilang SMP), Dik Atriza sekeluarga, Cikgu Hassan Taha sekeluarga, Dr. Raymund sekeluarga, jiran Kak Zarina, Kak Mariam, Kak Sarimah dan En Satar sekeluarga. Tanpa disangka Maktam sekeluarga dan Mak dari Rembau juga hadir. Terkejutnya...

Alhamdulillah, Kaklong dari Labu datang membantu. Aku bertungkus lumus menggoreng mee dan sempat juga memasak lagi satu periuk nasi untuk digoreng. Jam 9.45malam, tetamu makin ramai dengan kehadiran Kak Shidah sekeluarga, Kak Faridah Yahya, Linda sekeluaga,anak En Aris dan kawan2xnya serta mak angkat di Taman Jujur.
" Kenapa tadi wani x masak banyak2x?" kak long mula bertanya.

"Ingatkan x ramai. lagipun, wani memang suka masak panas2x nie. Barulah sedap orang nak makan"

Sehingga jam 10.30malam, tetamu beransur pulang. Tetamu terakhir ialah En Azman sekeluarga (kawan di Sime Darby). Pelbagai cerita yang dikongsi sehinggalah kjam 11.10malam. Rasa lega bila jamuan raya yang tak dirancang telah selesai dijalankan. Sekurang2xnya dapat raikan jiran tetangga yang jarang dapat berkunjung ke rumah kami. Al maklumkan kami jarang berada dirumah. Meskipun hidangan tidak seberapa, ianya dapat mengeratkan silaturrahim dengan jiran tetangga yang jarang bertemu disamping bertukar2x cerita raya.
Memang tiada planning langsung untuk buat jamuan raya tahun ini memandangkan hujung minggu akan lebih tertumpu ke PRK Bagan Pinang. Alhamdulillah, Beeb banyak membantu dari segi persediaan rumah dan kebersihan selepas jamuan. Anak2x juga membantu mengisi kuih muih dan menyusun gelas sebelum jamuan.
Terima kasih kepada kak long dan maktam sekeluarga yang menolong mengemaskan pinggan mangkuk selepas jamuan. Lega rasanya bila jamuan yang tidak berapa dirancang berjalan dengan baik dengan kehadiran tetamu yang hadir diluar jangkaan.

No comments: