Wednesday, September 23, 2009

20.09.2009_Raya PERTAMA

Raya tahun ini aku menyambutnya di rumah mertua. Rasa sungguh seronok kerana hampir semua adik-beradik sebelah suami berkumpul. Berbuka puasa pada hari terakhir memang meriah dengan pelbagai juadah raya yang mak sediakan. Sejak bertolak dari Seremban lagi, aku msyik sebut dengan suami yang aku nak makan sup daging. Dizizinkan Allah, dimurahkan rezeki maka lepas hajat mengidamku pabila mak mertua masakkan sup daging satu periuk.Memang rezeki...
Memandangkan pembantu rumah telah tiada, semua anak2x telah ku bawa ke masjid Kg Batu, Jln Ipoh untuk sama2x menunaikan solat Eidulfitri. kemudian kami bersalaman sesama adik beradik. Rasa hiba dan sayu terutamanya pabila memeluk mak mertua. Ini tahun ke-2 mak beraya tanpa Abah. kemudia kami menziarahi Makcik Naemah, jiran tetangga yang cukup akrab seperti saudara. Bebeza menu di rumah makcik Naemah, kami dijamu dengan laksa yang cukup sedap.

Jam 11.30 pagi kami menuju ke pusara Abah. Keadaan disana cukup sesak dan terlalu ramai yg mengunjungi kubur pada pagi itu. Aku berdoa semoga Allah tempatkan Abah dikalangan org2x yang beriman. Abdullah Azzam tak habis2x bertanya,
"Ini kubur siapa Ummi?". " Ini kubur Atuk Azzam. Ingat atuk tak? Kalau Ummi dan Babah x ada, Azzam dtg tengok kubur Atuk ye."
Jam 1.00petang kami bertolak ke Paya Jaras untuk menziarahi Abg Din, keluarga sebelah arwah Abah. Abg Din dan KAk Shidah sekeluarga memask lemang sendiri tahun ini. Memang sedap dan anehnya aku tak mabuk pada rasa ini. Makan berselera sahaja berbanding bulan puasa.
Jam 4.o0 petang, kami mula bertolak ke Rembau. Adik-beradik yang lain pun akan bertola ke kampung halaman masing2x. Abg Zakir dan Nor akan bertolak ke Perak manakala Amar dan Ayu akan bertolak ke Kedah. Keriangan dan keseronokan beraya di KL rupanya tidak sama dengan beraya di Rembau.

Tanggal 20.09.2009 mencatatkan satu sejarah hitam yg pahit dalam keluarga saya. Akibat perkara kecil dan salah faham, ada adik adik-beradik yang kecil hati sehingga sanggup buang saudara. Moga Allah bukakan hati dan beri petunjuk kepada semua yang terlibat. Jika nasihat sesama saudara mara, mak ayah tidak mahu didengar, maka nasihat siapa lagi yang kita nak dengar? Renung-renungkanlah...moga jadi pengajaran.

No comments: