Tuesday, September 29, 2009

Demi MASA...

Semalam jam 6.55 baru keluar dari office. Kebetulan hujan di KL dan suami pula tidak berapa sihat akibat penangan nasi ayam malam sebelumnya. Food poisoning memang menyakitkan dan suami terlantar di belakang. Aku terus memandu dalam kesesakan.... dan memecut ke Seremban secepat mungkin.
"Malam ini Ayg ada meeting di BG. Kena lead/chair meeting utk jentera HalWa Rembau. Meeting jam 9mlm di Intan Duyung. Beeb jgn risau, ayg boleh pergi sendiri. anak2x biarlah ayg bawa. Beeb rehat ye"
Ya Allah, moga2x aku sempat sampai ke sana. Dlm apa sahaja situasi aku cukup risau jika lambat dalm setiap perkara. Time is important and time is money. Selepas solat maghrib, aku siapkan 2 org anak yg nak mengikut Umminya. Kaklong dah mengantuk dan aku minta adikku Fendi untuk menjaganya.
" Beeb nak pergi sekali coz nak serahkan beberapa items kepada Sufian. tapi Beeb tak dapt nak join meeting Pemuda n It. Tak larat sangat ini", maklum suami kepadaku.
" Beeb baringlah kat belakang. Biar Ayg drive ke BG. "
Aku bancuhkan secawan kopi Radix untuk suami kerana semua yg dimakan keluar balik. Muntah2x tak berhenti. Risau juga ku dibuatnya. Hendak ku bawa ke klinik, tapi suami menolaknya. Jam 8.40mlm kami keluar rumah dan aku terus memecut laju. Risau jika aku lambat dan dah ada AJK yg menunggu di sana. Dlm menyusuri highway ke PD sempat ke habiskan bacaan Mathurat diikuti oleh Nani beberapa ayat.Tapi disedari air mata mengalir...tak pasti sama ada aku sedih mahupun aku kepenatan. Rasa sungguh hina dan lemah disisiNYA. Ya Allah, kurniakan aku kekuatan dan ketabahan. Kurniakan aku kelapangan dan kesihatan. Tiada daya upayaku melainkan dengan izinMu. Tiadalah kekuatanku melainkan kekuatan yang diberikan olehMU.Sambil memandu, sambil ku pandang wajah Beeb yang kesakitan dan keletihan. Ya Allah, sembuhkanlah suamiku dan permudahkanlah urusannya.
Perjalanan 4o minit ke BG terasa sungguh lama. Banyak juga kereta ke BG malam tadi dan biasanya bila memandu aku memang fokus ke hadapan. Ada kawan2x yg kata aku sombong sebab x pandang kiri kanan pun. Masalahnya aku kejar MASA.....Kadang kala x perasan pun orang beri isyarat dan sebagainya. Tak sempat nak toleh...yg aku fokus, pandang kena ke hadapan. Misi kena tepati masa dan kalau boleh kurangkan masa meeting. Buat seringkas mungkin.
Alhamdulillah, aku tiba pada jam 9.20, lewat 20minit. Kehadiran jentera HalWa rembau mlm tadi lebih kurang 20orang dan aku buat taklimat tentang UPU Kg Bagan Pinag. Meeting jam 9.50 dan berakhir jam 10.30mlm. Kami sempat melawat ke rumah muslimat kelantan di Jln intan Duyung 6. Jam 11.20 mlm aku mula bertolak balik.
Kasihan Beeb dan anak2x yg telah tidur keletihan. Hari ini aku lewat sedikit ke office kerana biasanya suami yg hantar. Hujan di KL dan keadaan jln sesak dari tol sungai besi. Rasa bersalah bila sampai jam 8.40 di ofice kerana biasanya jam 7.30-7.45 aku telah berada di office. Demi MASA, aku terlalai lagi. Ya Allah, jadikanlah aku insan yg menepati masa....menjaga solat tepat pada waktu dan menjaga waktu sebaiknya.

No comments: