Sunday, June 29, 2008

Tetamu dari Seberang


Alhamdulillah, bertambah lagi saudara kami apabila Sabtu petang kami menerima kunjungan tetamu dari Seberang. Pembantu kami, kak Hamidah memaklumkan ada saudaranya akan datang ke Malaysia dan ingin sekali bertemu dengannya. Pada permulaanya, Kak Midah agak keberatan untuk bertemu kerana baginya tidak kena cara seorang pembantu rumah menjemput saudara-mara datang ke rumah majikan.

Bagi kami tiada masalah kerana dalam Islam semua tetamu perlu diraikan sebaik yang mungkin . Tetamu datang membawa rezeki kepada tuan rumah. Pada permulaan kami ingatkan hanya satu keluarga namun tidak sangka suka apabila yang hadir adalah 3 keluarga. Bila dah lama berkenalan, tidak sangka Kak Midah ada saudara jauh yang tinggal di Klang yang merupakan seorang pendakwah bebas dan juga kakitangan Jabatan Agama Islam Selangor. Ya Allah, bertambah lagi saudara kami. Kami turut di jemput untuk ke Medan menziarahi keluarga disana. Lega hati saudara mara kak Midah dan berbunga gembira hati Kak Midah bila dapat bertemu dengan adiknya dan ibu tirinya.

Kami turut memaklumkan kepada mereka semua kak Midah akan pulang bercuti ke Medan pada Hari Raya nanti. Sekurang-kurangnya terubat rindu kak Midah kepada anak-anaknya yang telah ditinggalkan hampir 8 bulan. Moga Allah beri ketabahan dan kesabaran kepada kak Midah untuk bekerja dengan kami yang sentiasa sibuk ini. Kak Midah ucapkan terima kasih kepada suami saya yang sanggup terima kehadiran saudara maranya. Bagi saya, kami yang sepatutnya ucapkan terima kasih kepada Kak Midah kerana menjaga anak kami dengan baik dan dengan sabar apabila sering ditinggalkan hingga larut malam.
Moga ukhuwah dan ikatan kasih ini berkekalan.

No comments: