Wednesday, June 4, 2008

Keranamu petrol..lunturnya kasih sayang

"Bila nak balik kampung? mak tak sihat tu...Jenguk-jenguklah mak." aku cuba bertanya khabar kepada adik-adikku yang tinggal di KL " bukan taknak baliklah angah. Faham-faham ajelah... duit minyak, duit tol lagi. Nanti nak balik RM100 bukan cukup pun. Aku kerja seorang eje...Bini aku tak kerja. nak tanggung susu anak lagi. Aku pun sesak juga. Hujung bulan,ngam-ngam aje belanja"


Harga petrol di Malaysia berbanding negara-negara lain di dunia.

Bila memikirkan kenaikan petrol yang mendadak ini, aku yakin bukan emak dan ayah aku sahaja yang rindu dengan kepulangan anak-anak malah semua warga emas yang lain. Bebanan kewangan untuk mereka yang bekerja makin terasa. Aku yang selalu berulang alik ke KL - Seremban ini pun sering terasa kepayahannya. Bayangkan insan lain yang bekerja dengan kadar gaji yang rendah. Mana mungkin mereka mampu menanggung ibubapa dikampung. Kerana petrol yang tinggi ada yang sanggup tak balik kampung. Ada yang sanggup ikat perut. Ada yang sanggup makan maggie kerana nak pastikan ada duit minyak untuk motorsikal dan kereta yang digunakan untuk bekerja.
Sampai bila harus begini...Samapai bila kasih ibu bapa terpisah dek petrol. Sampai bila anak2x di rumah kesepian bila ibubapa terlalu sibuk bekerja dek petrol. Sampai bila?

No comments: