Thursday, June 19, 2008

Makan Sedulang

"Ya Allah, kenapa layan anak makan macam anak kucing" tegur mak saudara bila lihat anak-anakku di hidangkan dengan nasi dalam dulang. "Kan ada pinggan..." tegur beliau lagi. Kami dah biasa makan macam ni. Bila ada tetamu yang tidak faham, payah juga untuk menerangkannya. Masih ku ingat di universiti dahulu, ada rakan sejamaah yang tidak mahu makan bersama kerana tidak biasa dengan keadaan ini. Makan sedulang/ makan setalam pada zaman ini tampak aneh pula sedangnya ianya merupakan sunnah Nabi.

Memandangkan masaku yang cukup terhad bersama anak-anak dan suami, aku cuba pastikan amalan sunnah ini dapat dihidupkan sedapat yang mungkin. Lauk tak perlu masak banyak-banyak dan makan pun mudah kenyang meskipun nasinya tidak sebanyak mana.Jika kita renung akan sejarah, Rasulullah saw tidak pernah makan secara sendirian.
Sabda Baginda s.a.w yang bermaksud: “Makanlah secara berjemaah dan bacalah Bismillah, nescaya kamu akan beroleh keberkatan.”

Dalam mewujudkan semangat bermasyarakat atau berjemaah, Islam juga menggalakkan agar kita makan bersama-sama dengan saudara yang lain. Makan secara berjemaah akan mewujudkan perhubungan yang baik. Lebih-lebih lagi kalau makan satu dulang atau hidang ini dapat dijadikan amalan dalam keluarga kerana ia boleh mengeratkan hubungan dalam keluarga.Rasa seronok bila boleh suapkan anak-anak dan suami.Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w sering makan sedulang dengan anggota keluarganya. Allah s.w.t menjanjikan keberkatan kepada keluarga yang makan bersama. Sayangnya, budaya makan bersama ini beransur-ansur pupus.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Apabila dihidangkan makanan, maka makanlah daripada makanan yang dekat dengannya dan janganlah dia mengambil makanan daripada orang yang di sebelahnya.”

InsyaAllah, marilah sama-sama kita hidupkan sunnah Nabi ini.Disamping mendapat pahala, hubungan kekeluargaan juga bertambah erat dan dipenuhi dengan kasih sayang. Jom hidupkan sunnah Nabi!

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang mengamalkan satu daripada sunahku dalam keadaan ramai manusia yang meninggalkannya, maka akan diberikan kepadanya seratus pahala syahid.”

No comments: