Monday, June 2, 2008

Ayam daging kampung?

Pernahkan anda mendengar tentang ternakan ayam daging ala kampung? menternak ayam daging dengan kaedah menternak seperti ayam kampung ? Buat masa ini ayah saya sedang menjalankan ternakan 'ayam daging ala kampung' di Rembau bagi memenuhi masa lapang beliau selepas bersara.

Kaedah yang ayah saya gunakan bagi menternak ayam daging ini cukup berbeza berbanding ayam daging yang lain dimana kami menggunakan kaedah tradisional sepertimana menternak ayam kampung. Selepas cukup umur sebulan, ayam daging ini tidak lagi dikurung didalam reban. Ini bermakna, ayam ini boleh bebas menjalani kehidupan normal seperti ayam-ayam lain yang berada di sekeliling kampung. Ayam ini boleh mengais, mencari makanan sendiri disamping jagung dan dedak yang dibekalkan sebagai makanan tambahan.

Kita juga dapat memastikan ayam ini sihat dan tidak berpenyakit dimana mereka tidak perlu duduk di dalam reban secara berhimpit-himpit. Pada waktu yang sama ayam-ayam ini bebas berkeliaran di sekeliling rumah dan berinteraksi dengan alam sekeliling. Ayam-ayam ini akan hanya masuk ke dalam reban menjelang waktu malam bagi memastikan keselamatan mereka terjamin.

Ayah saya mensasarkan untuk menjual ayam-ayam ini bagi pasaran Ramadhan dan Hari Raya nanti dengan harga RM6.00 sekilo. Bagi sahabat2x yang berminat untuk mendapatkan 'ayam daging kampung' ini bolehlah menghubungi saya.

2 comments:

Unknown said...

Salam,

nak tanya berapa harga seekor ayam daing kg tu?umur?brapa lama dia besar? Hayqal 0143177239

Wan Sandx said...

berapa keuntungn sebulan?
Email..wan.sndg09@gmail.com