Monday, June 16, 2008

Adik Sangeri tanam cita-cita menjadi doktor

Malam tadi sempat berbual dengan adik Sangeri sewaktu program bersama masyarakat India di Taman Permata. Adik Sangeri, seorang pelajar di Sek Men Rantau dan tinggal di Kampung Ulu Rantau bersama nenek dan keluarganya. Ayahnya bekerja sebagai seorang pemandu lori manakala ibunya bekerja di salah sebuah kilang di Rahang.
Adik Sangeri bersama neneknya
Selaku anak sulung diantara 3 orangadik-beradik, adik Sangeri memikul amanah yang cukup tinggi untuk membantu keluarganya pada masa hadapan. Beliau bercita-cita untuk menjadi seorang doktor dan membantu keluarga dan masyarakat India yang ditinggal di kawasan ladang . Menurut beliau, semenjak minyak naik; tambang ke sekolahnya turut naik iaitu dari RM27 sebulan ke RM32 sebulan. Dia perlu berjimat dalam setiap perbelanjaan sekolahnya.
Saya turut memberikan kata-kata semangat kepada adik Sangeri supaya terus berusaha walaupun diuji dengan masalah kesusahan dan kepayahan. Sekadar berkongsi cerita dengannya dimana satu ketika dahulu saya turut menoreh getah, mencari sayur kampung dan menimba ikan di lubuk untuk membantu keluarga mencari rezeki. Kesusahan,kepayahan dan kemiskinan inilah yang menjadikan kita lebih tabah dan yakin. Bila dikurniakan rezeki dan kesenangan, kita perlu ingat bahawa semuanya adalah milik Allah dan kita perlu merenung semula sejarah kita sebagai satu motivasi diri agar tidak mudah lupa dengan apa yang kita ada.
Doa saya agar adik Sangeri berjaya dalam pelajarannya dan mencapai cita-citanya satu hari nanti. Ramai lagi pelajar seperti adik Sangeri yang mempunyai azam yang kuat untuk belejar meskipun diulit kesusahan.Moga Allah permudahkan urusan mereka...

No comments: