Saturday, November 1, 2008

Kembara 4 negeri

Ya Allah, letihnya badan namun lagi letih bila manjakan diri untuk terlebih tidur. Mata tidak mahu lelap bila memikirkan apa yang telah aku lakukan untuk membantu insan-insan yang telah mengalami kemalangan. Outstation di Kedah, Penang dan Perak selama 4 hari sungguh meletihkan. Lebih-lebih lagi memandu seorang diri menyusuri 4 negeri pakatan rakyat.

28 Nov mula bertolak dari Seremban dan singgah di Damansara untuk attend meeting dan mengikuti pelancaran PNB Q-day. Selepas solat Zuhur terus memandu hingga ke Seberang Jaya. Bila sendirian, radio ikim menjadi teman disamping otak ligat memikirkan apa yang perlu dilaksanakan selanjutnya. Alhamdulilah, tiba di Sunway Hotel Butterworth sekitar jam 5.30 petang. Sempat semak task untuk urusan audit dan assessment keesokkan harinya.

29 Nov - Check out hotel dan terus memandu menuju ke Kulim, menyusuri Mahang dan Karangan. Kerja habis sekitar jam 4.30 petang dan terus bertolak ke Bukit Merah. Sempat bermalam di Bukit Merah Resort dan mencari ketenangan sambil menyipakan buku panduan keselamatan.
30 Nov - Check out hotel dan terus menuju ke Kuala Gula, sempat melalui Tanjung Piandang yang sungguh indah dengan pemandangan kampung nelayan. Meneruskan tugas di 2 buah kilang di Kuala Kurau dan Bagan Serai. Selapas habis tugas sekitar jam 4ptg, saya terus memandu dan keluar melalui tol Tapah menuju ke Teluk Intan. Perjalanan ke Teluk Intan hampir sejam. Check in hotel lebih kurang jam 7.30 malam. Sempat juga membuka email dan menghantar laporan tugasan. Sayu dengar suara anak2x. Alhamdulillah..Ain dapat No1. Semua markahnya 100% kecuali Matematik 98%. Tidak sempat berkongsi kegembiraan dengan Ain. InsyaAllah, esok malam Ummi balik.

31 Nov - Check out hotel dan meneruskan perjalanan ke Batu Gajah. Sebelah pagi membuat assessment dan lawatan ke sekitar tapak kilang. Tertarik dengan satu signage yang berbunyi " TIADA KEMALANGAN TIADA TANGISAN". Assessment kali ini cukup bermakna apabila dapat menemuduga 4 orang pekerja yang pernah terlibat dengan kemalangan di tempat kerja. Smuanya masih muda sekitar 25 tahun dan ada yang telah hilang sebelah kaki dan ada yang telah hilang penglihatan. MasyaAllah, kasihan sungguh melihat keadaan mereka. Semua pengalaman ini menerbitkan ilham kepada saya untuk menulis buku keselamatan. 4 hari kembara ke negeri pakatan rakyat ini memberi inpirasi kepada saya menyiapkan 20 muka isi kandungan. Maha suci Allah diatas segala nikmat dan rahmat.
Jam 2.30 petang meneruskan assessment ke Bidor, tepat persinggahan terakhir. Jam 5.30 petang saya mula bertolak dari Bidor dan Alhamdulillah tiba di rumah sekitar jam 9.00 malam. Syukur kepada Allah yang memudahkan perjalanan selama 4 hari ini. Walaupun bersendirian, Allah bersamaku, Allah melindungiku dan Allah membantuku. Letihnya Ya Allah, namun apakan daya aku tidak mampu lelap bila ada insan yang ku kenali derita. Anak2x tidur lena malam ini. Mungkin rindu kpd Umminya masih belum reda....

1 comment:

Fairuz Sallehuddin said...

sampaikan ucapan tahniah saya kpd ain yg comel:)