Wednesday, November 19, 2008

Dari Melaka turun ke Melaka

Ahad lepas, rombongan dari Melaka turun merisik adik yang bongsu. Dengan izin Allah, 25 Dec ini bakal berlansung majlis pertunangan dan tahun depan akan terjalinlah sebuah ikatan kekeluargaan antara kami."Alhamdulillah, orangnya jaga sembahyang. Bagi Angah itu syarat minimum pertama yang perlu ada. Kalau syarat kecil ni tak lepas, maka yang lain2x tu tak dapat diterima meskipun harta banyak, gaji besar, muka hensem dll. Kalau tak sembahyang minta maaf banyak2x."
Saya turut nasihatkan ida untuk ubah tingkah laku. "Bila dah jadi hak orang, tak boleh lagi nak ikut perangai orang yang tidak berpunya. Jaga maruah diri. Jaga solat. Cuba belajar tutup aurat" Memang saya ni kuat membebel tapi memang itu nature saya. Memang kepantantangan saya kalau adik2x tak mahu dengar cakap. Saya akan tegur direct. Namun itulah saya yang terlalu sebanarnya sayang kpd adik2x. Marah tanda sayang.
Bila ida dah bertemu dengan bakal tunangnya ini, hati saya agak sejuk sedikit. Lebih2xlagi keluarga pihak lelaki sama perjuangan dengan kami. Sama2x mneyokong perjuangan tuan guru. Ayah pun nampak gembira. Dulu ayah pun asal Melaka dan kahwin dengan orang NS. Kini nak bongsu pula penutup kitaran. Ikut jejak langkah ayah. Pilih orang Melaka juga. Dari Melaka turun ke Melaka.

No comments: