Wednesday, April 21, 2010

BAYAR "CASH"


Zaman sekarang zaman CASH…. Jaga-jagalah hubungan kita dengan Allah, dengan manusia. Jangan salah cakap, jangan salah buat tindakan InsyaAllah kita terus dapat ’cash’ dengan Allah. Tak perlu tunggu di akhirat, di dunia lagi Allah dah bayar ’cash’.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan semua yang merupakan pimpinan kepada diri sendiri, pimpinan keluarga, pimpinan organisasi, pimpinan persatuan supaya jaga amanah dengan baik dan sedaya yang mungkin. Banyak sudah kisah tauladan dan perkara yang berlaku disekeliling kita yang boleh diambil pengajaran. Takut2x nanti apa sahaja yang berlaku kepada diri kita adalah natijah dari perbuatan, percakapan dan tindakan kita sebelum ini.Renung-renungkanlah....

- Jika kita diuji dengan karenah anak, check semula adakah kita pernah mengata atau merendah-rendahkan anak orang lain?
- Jika orang benci kita, check semula adakah kita pernah membenci atau tunjuk rasa benci kepada orang lain dengan sengaja atau tidak sengaja?
- Jika kita mengalami incident, check semula adakah kita pernah menimbulkan incident dan menyebabkan org lain incident?
- Jika kita mengalami sakit, check semula adakah kita pernah menyakiti orang lain sama ada secara sedar atau tidak?
- Jika kita mengalami kecurian, check semula adakah kita pernah terambil hak orang lain tanpa kita sengaja atau menyalahgunakan hak yang tidak sepatutnya atau kita kurang bersedekah?
- Jika kita ditimba musibah, check semula adakah kita pernah menyebabkan musibah menimba orang lain atau kita pernah mendoakan yang tidak baik kepada orang lain atau kita tidak menjalankan amanah yang diberikan?
- Jika kita sedih, check semula pernahkan mulut kita dan kata-kata kita menyebabkan insan lain bersedih?

Banyaknya yang perlu kita ’check’ atau muhasabah kembali. ”Cash” dari Allah SWT mungkin boleh datang terus kepada kita, keluarga kita mahupun saudara mara kita. Anak-anak yang pernah buat dosa dengan ibubpa, didunia lagi Allah dah bayar ”CASH’ Diakhirat nanti, nauzubillah...tak tahu bagaimana pedihnya azab Allah.

Lantaran itu dalam apa sahaja urusan, berhati-hatilah dengan mulut, dengan anggota dan dengan tindakan. Jika dah tersalah segeralah istigfar dan bertaubat kerana istigfar itu merupakan kifarat bagi segala kesalahan di samping memperbaharui taubat dan iman. Banyakkanlah istigfar kerana ia akan meniupkan kerehatan dan ketenangan dalam jiwa kita , InsyaAllah.

Renungi firman Allah dlm surah An Nisa ayat 110

”Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, menganiaya diri sendiri kemudian dia mohon ampun kepada Allah mesti ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

Sekadar peringatan untuk diri yang sering terlupa.

No comments: