Wednesday, July 8, 2009

Suara Rakyat, kenapa LAMBAT?

Berita Harian Khamis, 09 Julai 2009
PUTRAJAYA: Kabinet semalam meluluskan strategi baru untuk memartabatkan bahasa Malaysia serta memantapkan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan. Ini selaras dengan keputusan kerajaan untuk melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia, berkuat kuasa pada 2012......
Hari ini di radio banyak panggian yang dierima daripada ibubapa dan guru tentang strategi baru yang diputuskan oleh kabinet semalam. Alhamdulillah, suara rakyat dan ahli akdemik yang membantah PPSMI ini mendapat perhatian yang sewajarnya. Suara rakyat lebih kuat berbanding kehendak peribadi golongan tertentu.

Yang jadi masalahnya kenapa 2012? Semuanya bertanya soalan yang sama dan ada pendengar yang beri jawapan ialah intensif 10% untuk guru-guru. Benar atau tidak , kita tiada jawapannya. Kita tunggu berita yang akan datang untuk tahu kenapa perlu tunggu sehingga 2012. Jika suara rakyat makin kuat, 2012 ini boleh dianjak ke tahun 2010. Percaya atau tidak? Lakukan lebih banyaj desakan suapaya anjakan pradigma ini mampu dibuat oleh pimpinan atasan.


No comments: