Saturday, July 18, 2009

Bila remaja hilang rasa...

Beginilah keadaan yang berlaku di taman permainan Taman Sri Pulai 3 apabila alat permainan gelongsor dibakar oleh remaja diwaktu malam. Taman yang sepatutnya menjadi tempat anak-anak bermain nampaknya semakin tercemar dengan gejala yang tidak sihat seperti melepak dan kegiatan maksiat. Jawatankuasa surau disini telah sepakat mengadakan gotong royong pada hari ini serta mengadakan pemantauan seterusnya bagi memastikan taman permainan ini bebas dari aktiviti yang tidak sihat. Gazebo yang ada disini pula sering digunakan oleh para remaja untuk melepak dan ada kalanya digunakan untuk berdua-duaan. Kepantangan saya pabila melihat perkara ini didepan mata. Saya akan menegur remaja ini dan menasihati mereka untuk memberi contoh kepada anak-anak kecil yang berada di taman ini. Mana yang tidak tahan dengan teguran saya akan minta maaf dan segera berlalu.
Sebagai ibubapa dan jiran tetangga, saya menyeru diri saya dan semua agar kita sama-sama memainkan peranan memastikan remaja kita bebas dari melakukan aktiviti yang tidak sihat. Jika remaja kita binasa maka binasalah generasi yang akan datang. Bila remaja kita hilang rasa dan pertimbangan maka akan berleluasalah gejala rosak akhlak dan rosak harta benda. Jenguk-jenguklah dimana remaja kita berada pada masa ini.

No comments: