Tuesday, July 21, 2009

Jaga diri, jaga pekerti

Bila berjauhan pastinya setiap hari telefon berdering sama ada menerima panggilan drp suami dan anak-anak mahupun emak di kampung. Masing2x risau sekiranya aku outstation seminggu sama ada di utara, Sabah atau Sarawak. Lebih2x lagi jika field work banyak dilakukan dikawasan pendalaman. Kadang kala tinggal seorang diri di rumah tetamu yang terpencil. Pernah satu ketika aku tidak dapat tidur sehingga jam 3pagi kerana ada 'gangguan' dan akhirnya menelefon suami.Beeb nasihatkan aku agar membaca apa yang patut dan usah fikir yang bukan2x.

Kadang kala aku tak berasa risau sangat jika diganggu makluk Allah yang tidak dilihat tapi aku lebih takut jika diganggu makhluk yang boleh dilihat. Makhluk yang diberikan akal fikiran oleh Allah untuk berfikir dan berzikir. Beeb dan mak acapkali nasihatkan aku agar pandai menjaga diri, jaga pekerti, jaga mulut dan maruah. Tambahan pula bidang kerja yang aku ceburi banyak berhadapan dengan client/customer lelaki. Kena pandai belajar bagaimana menggunakan approach,bahasa yang betul supaya apa yang diutarakan tidak disalah tafsirkan.
Alhamdulillah, aku dikurniakan seorang suami yang begitu memahami tugasku yang banyak deal dengan kaum Adam. 9 drp 10 rakan-rakan sekerja pula memang lelaki dan Beb sentiasa nasihatkan agar aku bersikap profesional dalam melaksanakan tugas dan membuat penilaian dalam setiap audit yang dilakukan. Alhamdulillah, Beeb bukannya seorang yang cemburu dan sentiasa memberi nasihat agar aku pandai jaga diri bagi menjaga imej seorang uslimah, wanita, isteri dan ibu. Dugaan memang kuat bila berhadapan dengan insan yang tidak faham agama. Allah sahajalah peneman setia dan tempat aku bergantung harap. Syukur ke hadrat Allah kerana semua rakan sekerja menghormati aku dan memang benar pakaian, jilbab ,adab akan menjadi penyebab untuk mereka lebih menghormati kita. Kepada semua wanita yang mungkin bidang kerjanya hampir sama denganku, jagalah diri, jagalah pekerti,taburkan budi dan jadilah insan yang sering menerangi jalan dan membawa imej Islam walau dimana saja kita berada. InsyaAllah, Allah akan memelihara kita.

No comments: