Sunday, April 19, 2009

Kurus TAPI berlemak

18th April - Pagi-pagi lagi anak yang sulung mengajak saya ke Nilai. Katanya ada program kanak-kanak kat sana. Saya pula malas nak keluar pagi Sabtu ini. Tambahan pula malam semalam baru tiba dari Pahang selepas hampir 3 hari outstation. " Tak payahlah pergi ye. Ummi letihlah sayang""Nani dan Azzam nak pergi juga" kaklong memujuk lagi. Oklah, jom siap, tapi sekejap aje tau. Ummi ada program petang ni. Bagi memenuhi tuntutan anak-anak yang sering ditinggalkan, saya bawa mereka ke NCI- Nilai Cancer Hospital yang mengadakan sambutan ulangtahun yang ke-10. Pelbagai pemeriksaan percuma, ceramah dan consultancy diadakan untuk para pengunjung. Saya ambil kesempatan melakukan pemeriksaan BMI, % body fat dan viseral fat. (VFAT). BMI normal, VFAT normal tetapi % body fat abnormal (height). Kadang kala kita rasa OK aje, BMI ok, tak gemuk. Tapi rupa-rupanya peratusan lemak kita tinggi.

Saya dinasihati melakukan exercise 5 kali seminggu sekurang-kurangnya 45minit sehari. Payah juga tu. Alhamdulillah VFAT berada ditahap yang Normal. VFAT ini tak boleh dilihat secara fizikal. Ianya merupakan lemak yang terdapat di abdomen dan disekitar vital organ kita. Makin tinggi VFAT bermakna makin tinggi risiko kita untuk mendapat penyakit yang berkaitan dengan kegemukkan.

Orang perempuan ini cukup takut bila gemuk dan jangan sangka orang yang kurus tak gemuk. Nasihat saya, rajin-rajinlah jalani pemeriksaan kesihatan.

Walaupun tempoh lawatan disini hanya 2 jam, pelbagai info menarik yang dapat diperolehi. Anak-nak pula seronok bila dapat minum pelbagai jenis air susu dan juice disamping popcorn percuma. terima kasih kepada NCI. maklumat lanjut tentang NCI di http://www.nci.com.my/

No comments: