Thursday, April 16, 2009

Bila wanita berkerjaya

Di Malaysia terdapat 47% wanita yang berkerjaya dan jumlah ini meningkat setiap tahun. Majoriti pasangan hari ini inginkan kejayaan dalam kerjaya tanpa mengabaikan atau menggoyah kebahagian keluarga. Mengimbangi kerjaya dan keluarga menjadi semakin sukar- kedua-duanya penting dan memerlukan masa dan usaha.
Meluangkan masa yang terlalu sedikit dengan keluarga akan membuatkan kita rasa bersalah, tertekan, berkonflik dan diketepikan daripada pasangan dan anak-anak. Terlalu sedikit pula masa ditempat kerja dan kerjaya, maka masa depan rasa tergugat. Jadi bagaimana kita sebagai wanita yang berkerjaya mampu mengimbangi keduanya?Bila berjauhan begini dengan anak-anak dan suami, sering saya berfikir sampai bila harus begini? Rasa rindu dan tertekan saya cuba 'twist' ke arah yang lebih positif. Saya cuba lupakan perasaan negatif dan bina ruang-ruang positif pabila kejauhan. Antaranya, cuba tumpukan masa dengan fokus kepada assignment dan exam pada bulan June nanti. Ada sesikit masa, saya cuba taip sebaris dua ayat untuk buku 3S yang entah bila mampu untuk dihabiskan

Sambil itu direnung2x akan program yg telah dibuat dan next strategy /framework bagi muslimat Rembau. Syukur Alhamdulillah kerana pabila berjauhan, ianya mengeratkan lagi hubungan kami sekeluarga. Masa yang ada digunakan sebaik mungkin dengan aktiviti bersama keluarga. Kurang rasa marah, tiada masa nak bertengkar dan tiada masa nak fikir negatif. Semua yang Allah tetapkan ada hikmah. Meskipun berkerjaya, jika kita fikir positif dan usaha menjadikan keluarga kita positif, insyaAllah itulah yang Allah akan berikan kerana Allah memberi kepada apa yang hambaNya sangkakan. So, sentiasa bersangka positif. Dan yang paling berharga pabila keluarga sentiasa memberi dorongan dan sokongan dalam setiap kondisi yang dihadapi.

No comments: