Friday, April 10, 2009

Hikmah demam

Hari ini merupakan hari ke-2 saya berada di rumah. Alhamdulillah,dalam keadaan kurang sihat , Allah izinkan saya untuk bersama dengan anak2x dirumah. Meskipun kepala berat dan badan terasa lemah, keletah anak-anak membangkitkan rasa semangat kepada saya untuk melaksanakan tugas-tugas yang tertangguh. Meskipun MC dan perlu berehat, ada tugasan tempat kerja yang perlu saya hantar kepada boss.Ada juga beberapa perkara penting yang perlu saya semak sebelum AGM DMPKR pada ahad ini. Sambil mengadap komputer menyiapkan tugas, anak-anak pula sibuk inginkan perhatian. Umminya. Masing-masing minta Ummi ajarkan mereka dan bacakan buku cerita. Alhamdulillah Kaklong dah pandai membaca. Seringkali kaklong menjadi 'cikgu' kepada adik-adiknya dan hari ini topik perbualan mereka adalah 'bahaya'. Buku yang saya perolehi dalam program 'OSH in School 'menarik perhatian kaklong dan adik-adiknya. Banyak benda yang kaklong tanya. Ummi apa OSH? apa hazard? apa NIOSH?apa label? dan pelbagai lagi. Sambil menaip, sambil itu saya melayan soalan-soalan kaklong yang tak putus-putus.
Bila dah boring baca satu buku, kak long akan mula melukis dan adik-adik yang lain akan mula mengacau. Riuh rendah suasana bila sesama mereka bertengkar. Kelakar juga bila melihat nukilan seni anak yang berusia 6tahun. "Kenapa tak lukis gambar budak pakai tudung?" Ini gambar nani yang tak pakai tudung Ummi, kata kaklong. Adik-adik yang lain pula seringkali nukilankan seni mereka didinding bilik, pintu, katil dan setiap sudut rumah pasti ada hasil seni anak-anak ini. Rasa terhibur dan ringan sedikit kepala melihat wajah anak2x. Dalam keletihan, wajah-wajah ceria ini bisa membangkitkan semangat dan meleraikan segala kebimbangan. MasyaAllah..

No comments: