Monday, December 22, 2008

Seronok mengajar?

Satu ketika dahulu saya paling tidak suka bila diminta membuat presentation. Cita-cita sebagai 'cikgu' tidak pernah ada dalam list cita-cita kegemaran saya. Namun apabila menceburkan diri dalam bidang ESH ini, disamping buat audit dan inspection; saya cukup minat mengajar.


Mengajar manusia untuk mencintai diri sendiri dan alam sekitar. Jaga keselamatan dan hargai kehidupan yang ada. Pabila mengajar, setiap butir perkataan perlu dijaga. Tingkah laku kita dan cara kita bercakap menjadi perhatian dan ikutan. Sesekali menghadiri seminar dan training, ada juga trainer yang menggunakan kata-kata yang agak kasar dan boleh menguris hati peserta. Ada pula trainer yang kata "mulut aje yang jahat tapi hati baik". Namun teringat saya akan kata2x Tuan Guru Nik Aziz dalam siri kuliah beliau "Apa yang ada didalam hati terpancar pada mulutnya. Jika air yang ada didalam teko adalah air kopi maka air yang keluar apabila dituang tetap air kopi. Mustahil air yang keluar adalah air kosong yang jernih". Begitulah antara perumpamaan yang diberi oleh Tuan Guru. So, butir perkataan yang diucapkan mengambarkan diri kita yang sebenar.
Bila mengajar bab ESH ini, lebih ramai peserta lelaki berbanding perempuan. Begitu juga sewaktu inspection dan kerja2x lapangan. Payah juga...Alhamdulillah suami memahami yang kawan2x sekerja saya >90% lelaki. Banyak tugasan berhadapan dengan mereka berbanding kawan2x perempuan. Bila mengajar pun IQ mereka lebih tinggi dan seringkali menguji kita dengan soalan2x yang dah ada jawapannya. Seringkali juga saya selitkan kata2x motivasi dan nasihat kerana bab2x ESH ini perlu banyak pendekatan psikologi. Makin lama, makin seronok mengajar. Syukur pabila melihat mereka melakukan yang terbaik untuk diri sendiri dan alam sekitar. Mudah-mudahan Allah beri kekuatan dan limpahan idea untuk mengajak manusia membuat kebaikan dimuka bumi ini. Ini pun adalah satu medan dakwah yang perlu diisi sebaiknya.

No comments: