Monday, December 29, 2008

Orang NS vs Sabah

Selamat Datang ke “Daerah Rembau , Daerah beradat”. Orang-orang yang berada di luar NS pasti takut bila bermenantukan orang NS terutamanya meraka yang berasal dari daerah yang kuat adatnya seperti Rembau dan Kuala Pilah.

Kalau yang ada anak perempuan, masalah mencari menantu ini akan dirasai jua. “Tak payah susah2x Ayong…Baik ko cari calon org NS sahaja abis cerita” antara kata yang terpacul di mulut Kaklong. Tak payah dok pening kepala bila keluarga mertua masam muka sebab dapat menantu orang NS, org Rembau ke atau orang Pilah. Banyak juga dengar cerita, orang luar takut nak pinang anak gadis NS. Kasihan anak dara NS. Disebabkan cerita2x lama, mereka yang jadi mangsa. Alasan yang diberi ialah adat2x NS yang merumitkan, orang NS tamak harta, orang NS nie amalkan adat pepatih, nanti anak mereka papa kedana dll. Begitulah sempitnya pemikiran manusia sekarang.

Rembau oooh Rembau...apalah malangnya jadi orang Rembau. Pergi ke mana2x sahaja pasti akan ada cerita yang tidak sedap didengar tentang orang NS. Ingatkan satu Malaysia takut nak pinang orang NS, tapi ada satu negeri yang saya lihat cukup memuji orang NS. Kunjungan ke Sabah 3 minggu lepas dan menyaksikan sendiri ramai sungguh orang Sabah yang bermenantukan orang NS. Rata2x yang saya temui berkata pernah ke Semenanjung dan pernah ke NS. Karektor orang NS hampir sama dengan orang Sabah. Kenduri kendara cukup meriah dan mereka amat hormatkan tetamu. Sempat juga saya menziarahi majlis perkahwinan orang Bugis di Sabah dalam kunjungan tempoh hari. Tak sangka dapat berjumpa keluarga pakcik Lapawi dan Normi.

Tertanya2x juga, mcm mana org Sabah temui jodoh orng NS. Mungkin sebab di NS banyak kilang2x, banyak kem askar, banyak institusi pengajian maka mungkin disana ketemu jodohnya. Walau apapun, jodoh ketentuan Ilahi. Tak kiralah orang manapun, negeri menapun, adat manapun...kebahagiaan pasti dikecapi jika berpegang teguh dengan kriteria calon pilihan Islam. Adat tak jadi penghalang. Segalanya pasti dengan izin Allah. Tahniah kepada Pakcik Lapawi, Pakci Jeff, Pakcik Arman yang dapat menantu orang NS. Mak pun tumpang bangga dapat menantu orang Sabah.





No comments: