Wednesday, September 29, 2010

Ziarah bukan setakat open house sahaja

Telah lama rasanya tidak mencoretkan kata2x di ruangan ini. 'Mood' raya semakin rancak dimana2x sahaja dan acapkali saya tidak berkesempatan untuk menziarahi saudara mara dan sahabat2x terdekat. Tambahan pula pada hari raya ke-5, kami suami isteri dah mula bekerja. Meskipun begitu... hampir setiap hari dan minggu menerima tetamu dan waktu yg terbatas kami sempat juga menziarahi rumah jiran tetangga. Yang paling menyeronokkan dipagi raya ialah pabila dapat bermaafan dan mencium tangan insan yang tersayang. Suami, mak , ayah...bahkan mak mertua sendiri adalah insan yg cukup bermakna buat saya. Insan2x tersayang inilah yang sentiasa membahagiakan hidup saya disamping anak2x.....kurniaan Allah yang tidak ternilai. Syukur yg tidak terhingga ke sisi Allah kerana masih menemukan saya dengan ketenangan Syawal pada tahun ini. Raikanlah mereka dan bahagiakanlah mereka selagi semuanya berada di sisi kita.
Kadang kala saya melihat ada antara kita yg tunggu 'open house' maka barulah nak berkunjung ke rumah jiran tetangga dan sahabat....hendak tunggu orang hantar undangan maka baru nak datang rumah. Saya tertarik dengan program Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan yg menziarahi semua AJKnya dan pendekatan ala 'road show' sekurang-kurangnya dapat mengeratkan silaturrahim sesama AJK. Kaedahnya cukup simple, satu mlm mereka akan cuba ziarah 4-5 buah rumah AJK. Yg penting bukannya makan tetapi ZIARAH dan saling kenal mengenal kehidupan setiap AJK.
Moga kita semua ini tidak terikat dengan budaya 'open house' dan malas menjejaki kaki ke rumah2 jiran tetangga dan sahabat.Buatlah perubahan dan suburkan amalan ziarah sesama kita.

No comments: