Tuesday, September 7, 2010

Jejak Ukhuwah Ramadhan (JUR) Siri 5

JUR siri 5 telah melabuhkan tirainya pada sesi agihan Ahad lepas 5 September 2010. Alhamdulillah, rami petugas dikalangan pemuda dan muslimat yg turun. En Hassan mensasarkan 100 buah keluarga dan kami berpecah kepada 4 team. Saya bersama Pn Mahani, isteri YB, Pn Masitah dan Pn Rashidah telah ditugaskan ke Flat Casuarina. Ramai penerima adalah dikalangan warga emas yang menghidapi sakit kronik.
Meskipun menghidapi penyakit stroke, wanitaini cukup tabah mencari rezeki dengan membuat kuih raya dirumah...
Nenek Siti yang cukup tabah menjaga 3 orang cucunya yang yatim piatu.
Sikecil ini cukup gembira pabila menerima duit raya. Ya Allah...peliharalah ke tiga-tiga anak ini. Pemudahkanlah urusan mereka.
Ada juga penerima di kalangan ibu tunggal, bapa tunggal dan yang paling menyedihkan ialah 3 orang anak yatim yang kematian ibu dan ayah. Ayahnya meninggal akibat sakit jantung manakala ibunya meninggal akibat kanser. Kasihan melihat si kecil yg berusia 4 tahun yang telah menjadi yatim semenjak usia 2 tahun. Mereka 3 beradik ini dijaga oleh datuk dan nenak yg telah uzur dan menetap dirumah ibu saudara mereka di Taman Casuarina. Pihak MTD Paroi telah menyumbangkan sedikit barangan dan bantuan kewangan untuk membeli keperluan anak yatim ini.
Di kesempatan bulan yg mulia ini marilah kita sama-sama berdoa semoga Allah SWT melimpahkan kebahgian, keceriaan dan kegembiraan kepada semua anak yatim di seluruh dunia. Meskipun ada antara mereka yg mewah menerima sumbangan menjelang raya NAMUN ianya tidak sama dengan nilai belaian dan kasih sayang seorang ibu dan ayah. Sayangilah mereka dan doakanlah mereka....

No comments: