Tuesday, February 5, 2008

Sesak yang menyesakkan & membahayakan


"Seperti sardin? rasanya lebih dari tin sardin. Dalam tin sardin pun masih ada ruang-ruang kuah untuk bernafas. Ini sesak dah macam ikan bilis. Masing-masing terpaksa mengempiskan perut dan badan. Cuba menyelit dan kadangkla tersepit. Sesak dan merimaskan...sungguh tidak selesa." Itulah keluhan penumpang yang terpaksa berhimpit-himpit ketika menaiki tren komuter, sistem pengangkutan awam yang disediakan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Menaiki tren komuter yang sarat dengan penumpang untuk ke tempat kerja bukanlah pengalaman yang diinginkan, namun itulah yang terpaksa dilalui para penumpang setiap pagi.Keadaan itu diburukkan lagi dengan kelewatan tren, atau lebih teruk dibatalkan akibat kerosakan teknikal. Akibatnya, permulaan hari penumpang yang rata-rata terdiri daripada golongan pertengahan dan berpendapatan rendah bertukar menjadi "huru-hara" kerana terlewat sampai ke pejabat, bergegas mencari pengangkutan alternatif dan pelbagai lagi masalah

Situasi seperti berdiri selama hampir 15 minit dalam keadaan berhimpit-himpit dan tidak selesa, ibarat "ikan bilis manusia", adalah rutin harian yang terpaksa dilalui setiap penumpang komuter dari stesen seremban ke, Sungai Buloh ke stesen KL Sentral setiap pagi.Cuba bayangkan, kalau penumpang yang sihat dan cergas pun terasa tertekan akibat tren yang sesak, apatah lagi penumpang warga emas, orang kurang upaya (OKU), wanita mengandung dan kanak-kanak yang sudah tentu tidak mampu berhadapan dengan situasi sebegitu.

Keadaan berhimpit-himpit begitu memberikan ruang kepada individu yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan untuk mencabuli kehormatan golongan wanita atau untuk menyeluk saku."Apa boleh buat sudah terpaksa. Setiap kali naik tren komuter macam nak kena `heart attack' (sakit jantung) sebab saya takut tren lewat atau rosak,"

Telah banyak komen dan surat di buat namun perkhidmatan masih seperti ini setlah lebih 2 tahun setengah saya menggunkan perkhidmatan ini dari seremban ke Kuala Lumpur. Selagi boleh sumbat, selagi itu kami terpaksa berhimpit-himpit masuk ke dalam tren. Selagi tidak berlaku kematian,kemalangan, maka selagi itu tiadanya langkah pembaikan diambil. Sampai bila keselamatan awam ini dipandang ringan? Adakah nyawa sebagai ukuran? sebagai wanita, terpaksa berhimpit seperti ikan bilis sesama lelaki. Adakah kemudahan lain untuk wanita seperti kami?

No comments: