Monday, February 11, 2008

Padanya ada ketenangan

"Puan tak letih? Hari-hari keluar, cuti pun keluar. Siang kerja, mlm keluar lagi" antara soalan yang kerap Kak Midah sering lontarkan kepada saya. Bila nak katakan letih, semua kerja letih. Mana ada kerja yang tak letih. Kalau tidur terlalu banyak pun, bila bangun pasti letih.

`Yang pastinya saya rasa seronok dan puas hati sangat bila dapat bantu orang lain. Rasa bersemangat dan berbaloi bila dapat buat banyak perkara dalam satu masa. Penat memang ada. Masalah memang ada... mana ada kerja yang tiada masalah.

Bila rasa nak marah, rasa nak melenting, rasa sedih, rasa tertekan, peluklah anak kecil jika ada. Ini solution jangka pendek untuk redakan hati...

MasyaAllah, tenang rasanya, terhibur hati bila dapat memeluk si kecil. Pada diri anak-anak ini ada satu kekuatan yang mampu mengawal emosi kita. Senyumannya, gelak tawanya, keletahnya pasti buat kita terhibur seketika. Meskipun ianya hanya sementara, InsyaAllah hati akan rasa tenang bila kita banyak belai si kecil. Sesungguhnya pada insan yang tidak berdosa ini ada ketenangan bagi mereka yang tahu menghargainya.

Sayangilah anak anda. Meskipun tak dapat peluk selalu, cubalah amalkan walaupun sekali dalam sehari. InsyaAllah padanya ada ketenangan dan kasih sayang.

No comments: