Saturday, February 9, 2008

Nasib Mat & Minah Rempit

Ya Allah... setiap petang, ada sahaja bunyi bising yang mengganggu kami di Taman Sri Pulai 3. Jiran-jiran merungut kerana jalan di taman rumah kami dijadikan litar 'merempit' untuk anak-anak muda di sebelah petang. Gaya dan aksi mereka amat membahayakan keselamatan bukan setakat diri sendiri malah penduduk lain yang sedang berbasikal, berjoging di petang hari. Hendak ditegur, takut pula rumah kami menjadi mangsa lemparan batu. Laporan telah banyak kali dibuat tetapi yang mampu dilakukan oleh pihak polis hanyalah meronda. Namun mat dan minah mereka ini tidak serik selagi tiada nyawa yang hilang.


Pada 30 Jan yang lepas, saya hilang sabar dan bercadang mengambil gambar anak muda yang merempit ini. Saya bercadang nak tunjukkan kepada ibubapa ditaman yang berdekatan yang tidak pedulikan lansung perangai anak-anak yang berpeleseran dan mengganggu ketenteraman awam. Sampai terdetik berdoa agar mereka ini jatuh. Agaknya mulut saya masin, Allah kabulkan doa;malam itu juga sepasang mat & minah rempit kemalangan dan motor mereka meletup tepat jam 8mlm.


Lama juga mereka tersadai di tengah jalan.Tiada seorang pun jiran yang nak membantu. Biar mereka rasa. Kasihan si ibu menangis-nangis memangku anak gadisnya yang cedera ketika merempit waktu Maghrib. Si mat rempit pula , patah tulang tengkuk. Agaknya inilah kesan doa penduduk setempat yang tidak tahan lagi dengan aktiviti merempit di taman ini. Seminggu dua ini, taman kami sedikit aman. Moga ianya menjadi pengajaran kepada semua anak muda yang hadir malam itu menyaksikan kemalangan ngeri teman serempit mereka. Ini adalah gamabr sebelum dan selepas yang saya ambil. Taka sampai 1 jam, doa jadi kenyataan. Kepada semua ibubapa. sayangilah anak anda. Perhatikan ke mana hilangnya anak anda dengan motorsikal.

No comments: