Monday, January 14, 2008

Sedekah - Bantu yang susah

Assalamu'alaikum wbt

Banyakkan sedekah. Bantulah yang susah. Ramai antara kita, jiran-jiran kita dan sanak saudara sekeliling yang susah. Namun...berapa ramai yang prihatin dengan kesusahan mereka. Bulan puasa yang lepas, muslimat Rembau telah dapat mengumpulkan wang dan barangan untuk di sedekahkan kepada 36 orang keluarga miskin termasuk anak yatim dan ibu tunggal.


Semasa Raya haji, 12 keluarga telah menerima sumbangan barang dapor. (gambar kami membungkus barangan sumbangan).

Ramai lagi yang susah namun orang yang nak menyumbang tak banyak. Risau saya bila tidur dalam keadaan kenyang sedangkan ada yang tidur dalam kelaparan. Ya Allah bantulah mereka...

Marilah kita banyakkan sedekah.Memberi sedekah itu hukumnya sunat. Firman Allah:

“Siapakah orangnya yang (mahu) mmberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas) supaya Allah melipatgandakan akan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah) Allah jualah yang menyempit dan meluaskan (pemberian rezeki), dan kepadaNya lah kamu semua dikembalikan.”
(Surah Al-Baqarah, ayat 245)

Firman Allah di dalam ayat yang lain:
“Dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan berikanlah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas). Dan (ingatlah) apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada Allah; sesungguhnya Allah amat Pengampun, lagi amat Mengasihani.”
(Surah Al-Muzzammil, ayat 20)

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga ada menyebutkan mengenai suruhan dan galakkan bersedekah itu, sebagaimana Baginda bersabda yang maksudnya :

Maksudnya: “Mana-mana orang mukmin yang memberi makanan kepada seorang mukmin yang lain kerana kelaparan, maka Allah akan memberi makanan kepadanya pada Hari Kiamat dari buah-buah Syurga. Dan mana-mana orang mukmin yang memberi minuman kepada seorang mukmin yang lain kerana kehausan, maka Allah akan memberi minuman kepadanya pada Hari Kiamat dari khamar Syurga yang termetri bekasnya. Dan mana-mana orang mukmin yang memberi pakaian kepada seorang mukmin yang lain kerana tidak berpakaian, maka Allah akan memberi pakaian kepadanya dari pakaian Syurga yang berwarna hijau.”
(Hadits riwayat At-Tirmizi dan Abu Daud)


No comments: