Sunday, December 30, 2007

Harta Hilang?

Pengalaman rumah di pecah masuk 3tahun lepas masih lagi terbayang sehingga sekarang. Di samping kehilangan barang-barang berharga, perasaan fobia dan takut masih ada sehingga sekarang terutamanya apabila mendengar bunyi pelik di waktu malam.

Satu lagi peristiwa ialah apabila motorsikal suami hilang sewaktu cuti berhari raya. Sebagai insan normal, kita pasti mengeluh apabila kehilangan barangan kesayangan. Memang kita akan sentiasa berwaspada selepas kehilangan barang-barang tersebut. Kadang kala kita melihat dari aspek fizikal sahaja tanpa memikirkan aspek kerohanian, KENAPA ALLAH UJI KITA?

Moral of the story " kami sekeluraga sentiasa bersangka baik dengan Allah dan bertanya kembali, adakah kita pernah terambil hak orang lain sehingga Allah tarik hak kita". Mengambil hak orang lain ini bukan setakat yang nampak sahaja dan mungkin perkara yang kita tidak nampak atau sedari. Sebagai contoh, kita menyakiti hati sahabat ke, suami ke atau kawa2x. Sepatutnya sahabat kita gembira hari itu, namun di sebabkan kita...dia bersedih. Kita telah ambil nikmat kegembiraannya pada hari tersebut.

Banyak lagi perkara-perkara yang kita ambil tanpa kita sedar seperti yang melibatkan hak anak-anak ke atas ibubapa. Kita terlalu sibuk hingga tiada masa untuk bersama mereka. Atau mungkin kita kurang bersedekah sehingga Allah ambil hak kita. Biasanya apabila di timpa musibah kehilangan hanta benda, kami akan perbanyakkan sedekah. Mungkin ada kesilapan yang kita buat tanpa kita sedar. Moga Allah mengampunkan kita

No comments: