Monday, January 14, 2008

Motivasi Anak


Kita sentiasa sibuk...tiada masa untuk anak2x? Kadangkala saya pun begitu. Keluar rumah seawal jam 6.30pagi untuk ke tempat kerja. Balik rumah selalunya tiba jam7.00malam. Itupun kalau keluar office tepat jam 5.30pm. Kadang kala terlajak hingga ke jam 9.00pm baru tiba di stesen komuter.


Biasanya bila ada meeting sebelah malam, saya tidak sempat pulang ke rumah. Sampai sahaja stesen komuter, terus ke tempat meeting. Hati terasa sayu juga sebab tak sempat berjumpa dengan anak2x. balik meeting biasanya jam 12tengah malam baru sampai rumah. Anak2x semuanya telah tidur. Satu hari nampaknya saya tidak bertentang mata,bertemu anak2x. Pernah juga lebih 5 hari.

Anak2x perlu juga dirai dan disayangi. Peluklah mereka setiap hari. Raikanlah ulangtahun mereka sekerap yg mungkin. Jangan tunggu hari jadi mereka sahaja. Ada peluang, saya akan beli kek dan sambut bersama mereka. Bila di tanya, "hari jadi siapa ummi"? "Hari ini hari jadi semua orang...hari jadi ain,nani dan azzam." Semua akan gembira.

Ada peluang, bawa mereka jalan-jalan walaupun setakat berlegar di sekeliling taman. Motivasikan anak anda. Sayangi mereka sepenuhnya selagi Allah kurniakan anda masa lapang.

No comments: