Tuesday, March 30, 2010

Bau yg menenangkan dan mendamaikan...

"Hujan ada bau ke?" tanya seorang sahabat kepada ku.

"Ada...Baunya sedap terutamanya bila hujan disebelah petang selepas cuaca panas terik. Aromanya cukup mendamaikan dan menenangkan."
Selain bau kasturi, aku paling suka bau hujan. Di Seremban hampir setiap hari, sebelah petang hujan akan turun. Setiap kali hujan aku akan buka jendela seluasnya untuk merakamkan nikmat menghirup udara segar dan bau hujan. Ya Allah cukup tenang dan mendamaikan. Tak percaya boleh cuba... Sejak kecil lagi aku memang suka bau hujan....dan kadang kala mandi hujan.
Nikmatnya bila hujan turun dan banyaknya air yg turun membasahi bumi sehingga kita alpa betapa susahnya kemarau yg melanda beberapa negara di benua Africa. Air setitik amat sukar diperolehi disana sedangkan dibumi Malaysia...airnya mencurah-curah. Ya Allah...betapa kita tak mensyukuri nikmat yang ada.
Selain bau hujan, cubalah bau dan mencium bayi. Baunya menenangkan dan wangi...Bayi dan si insan kecil ini tidak berdosa maka baunya sedap. Tak dapat saya bayangkan bagaimana manusia sanggup membuang anak sedangkan pabila memandang wajah sikecil ini pun, hati yg gulana menjadi tenang. Apabila menciumnya, rasa semerbak aroma kedamaian.... http://muslimatpasn9.blogspot.com/2010/03/gejala-buang-bayi-perlu-kepada-kaedah.html
Bau kasturi, bau hujan, bau bayi...semuanya bau-bauan ciptaan Ilahi. Bau yang membangkitkan keinsafan dan kerendahan hati betapa besarnya nikmat kurnian Ilahi yg terlalu sedikit kita syukuri. Hayatilah...dan selaminya keharuman bau-bauan ini.

No comments: