Monday, March 29, 2010

'ZERO' DI SISI ALLAH

Hampir sebulan terperap dirumah dan rasa puas pabila dapat bersama anak2x serta keluarga. Tak sabar rasanya nak kembali hadiri program. "Sabar dulu...rehat betul2x. Jaga kesihatan." suami dan sahabat2x nasihatkan saya.
Banyak juga program kecil dan besar yg saya tak dapat hadiri dan sekadar dengar berita dari jauh. Macam-macam hal dan pelbagai karenah yg didengar. Di kesempatan berehat dirumah...saya renungi setiap peristiwa dan perkara yg berlaku dalam tempoh 2-3 bulan ini.
Terfikir saya kenapa dikalangan org yg beriman masih ramai yang ada rasa sakit dijiwanya? Tak boleh tengok org lain lebih...Tak bolek tengok org lain berjaya...Tak boleh tengok org lain senang.... Tak boleh tengok org lain disanjung.... seolah2x ada hasad di hati. Merasakan yg kita sahaja yang betul.
Kadang kala kita sering fikir, kita sahaja yg betul, org lain salah. Kita sahaja yg buat kerja, org lain tak buat. Kita sahaja yg hebat, org lain kurang. Cakap kita sahaja yang benar, org lain tak benar. Hujah kita sahaja yg tepat dan bernas, org lain tak ada fakta. MasyaAllah... kenapa suka dipandang keburukan org lain dan dlm waktu yg sama merasa kehebatan diri?
Ya Allah....acapkali kita lupa yg kita nie sama sahaja tarafnya dengan org lain. Entah-entah kita lagi hina dina drp yg lain. Kita sebagai manusia..tak ada apa yg hebat. Kehebatan kita sebagai manusia tidaklah dilihat dari asal-usulnya,kuat kerjanya tapi dilihat dari amalannya/ketakwaannya. Kerana sesungguhnya yang paling mulia disisi Allah adalah yang paling bertakwa

Kalau kita betul bertaqwa, kita tak berani nak memfitnah. Kalau betul kita bertaqwa kita takkan berani cari salah org tak tentu pasal. Kalau betul kita bertaqwa, kita takkan pandang negatif kepada org lain.

Yang paling saya takut ialah pabila kita dihadapkan dihadapanNYA kelak dengan ZERO amalan. Beria-ia kita bekerja, beria-ia kita berjuang, beria-ia kita rasa kita yang hebat NAMUN semuanya dipandang sepi di sisi Allah SWT. Nauzubillah... Moga-moga kita semua ini menjadi org yg kaya disisi Allah kelak. Kaya dengan amalan, kaya jiwa, kaya dengan rasa rendah diri, saling memaafi dan melihat seseorang pada kebaikannya. Jangan kita hanya kaya didunia tetapi akhirnya papa kedana di akhirat.

Hakikat kekayaan sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu alaihi Wasallam Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam beliau bersabda : “Tidak disebut kaya karena banyak hartanya, tetapi yang disebut kaya (yang sebenarnya) adalah kekayaan jiwa. “ (HR. Bukhari-Muslim)

"Ya Allah, selamatkanlah aku dari fitnah dunia. Berilah aku kekuatan, ketabahan, kesabaran dan keazaman yang tinggi untuk meneruskan perjuangan di dunia ini. Limpahilah aku dengan kekayaaan jiwa dan senantiasa dibawah petunjukMU. Ameen"

No comments: