Monday, December 7, 2009

Ekpresi diri si KECIL

"Usah risau...biarlah dinding berconteng, biarlah bilik penuh dengan tampalan dan cakaran. Kita lihat kreativiti mereka" ujar suami yang memang suka melayan karenah anak-anak.

Baru-baru ini ketika ke rumah mertua, anak-anak dilayan oleh mak mertua mewarna menggunakan warna air. Anak-anak memang seronok sekali terutamanya Abdullah Azzam yang cukup tekun mewarna. Balik sahaja ke rumah, Babah terus belikan warna air, berus dan kertas lukisan. Apa lagi anak-anak...Masing2x menunjukkan ekpresi diri dengan pelbagai gaya warna dan lakaran.

Seronok melihat mereka tekun dan tampil dengan pelbagai bentuk gaya warna. Bagus juga bila dapat melihat karenah dan inovasi si kecil ini. Kadang kala dari hasil warnaan dan lukisan kita dapat mengenali potensi anak-anak sama ada jenis yang teliti, tekun dan sabar. Dengan mewarna juga dapat membantu & melatih anak-anak untuk menjadi insan yang sabar dan teliti dalam sesuatu perkara. Jika tidak percaya...kita boleh cuba dan galakkan si kecil bermain dengan warna kerana ia bukan setakat menjana minda tetapi supaya si kecil tidak berfikir selorong. Jika bunga di warna dengan warna biru cuba ditanya"ADA KE BUNGA WARNA BIRU?" jawabnya ...ADA BUNGA WARNA BIRU supaya mereka tahu bumi ciptaan Allah ini ada pelbagai warna dan bentuk. Tak semestinya langit warna biru...ada ketikanya langit warna hitam dan merah...maka barulah ekpresi dan kreativiti mereka dapat di pertingkatkan.

Ikuti psikologi perkembangan di http://psiko-mid.blogspot.com/


No comments: