Saturday, February 19, 2011

Bila banyak sangat GILA@GILER


Bila orang tu baik...ramai yg kata "Baik gila orang tu"
Bila nampak orang tu cantik " Fuyooo cun giler minah tu"
Bila kawan kita pandai, kita kata "Pandai gila lah awak ni"
Bila hujan turun kita selalu cakap "mmmm lebat gila hujan ni"
Bila bergaduh kita selalu kata " jahat gila budak tu"
Bila nampak sesuatu yg bagus, kita selalu cakap " bagus giler hasil kerja ni"

Nampaknya perkataan GILA @ GILER selalu sangat disambung dalam apa sahaja ungkapan/ucapan kita setiap hari tanpa kita sedar. Bila ramai yg ungkap dan kita selalu menyebutnya, lama-kelamaan menjadi satu kebiasaannya.

Bila si anaknya pandai...maknya pula selalu sebut "Pandai gila anak aku". Apa yang terungkap di mulut ibu itu umpama doa untuk si anak. Lama kelamaan, anak yg pandai jadi GILA!

Sama juga halnya bila ada orang yang baik dalam sesebuah kampung. Bila selalu disebut orang ' baik gila budak tu' . Lama kelamaan, budak yang baik itu tak mustahil jadi GILA.

Bila direnung semula, patutlah makin ramai orang gila dan sakit jiwa di Malaysia. Kita sama2x 'contribute' ke arah ini. Orang baik jadi gila sebab selalu didoakan " baik gila@giler dia nie", orang bijak pandai jadi gila seba selalu disebut2x " pandai giler"/ "bagus gila", orang sihat pun selalu jadi gila sebab sering di war-warkan "sihat gila".

Apa kata kita buang perkataan gila@giler tu dan tukar ke perkataan yang baik2x. Kalau baik--- baik sungguh, baik sangat dll. Contohnya macam di Indonesia guna perkataan 'bangat' yg maksudnya sangat2x atau sekali. (cantik bangat maksudnya cantik sekali).

Cerita lanjut orang gila di Malaysia di Syarak Mengata , Adat Menurut: Negara amat perlukan lebih banyak Hospital Gila

No comments: