Sunday, January 4, 2009

PASTI pilihanku

Hari ini lebih 100 orang pelajar mendaftar di pasti Al-Islamiyyah, Taman Desa Beringin. Satu pertambahan pelajar yang cukup memberansangkan. Sekarang sudah ada 3 buah bangunan yang menempatkan pelajar 4,5 dan 6 tahun. Pelajar 4 tahun sahaja lebih kurang 27 orang. Terdapat 6 orang guru dan 2 orang pembantu di pasti ini untuk menguruskan lebih 100 orang pelajar. Pelbagai karenah dan gelagat anak2x berusia 4 tahun yang mencuit hati seperti tangisan yang bersahut-sahutan antara satu sama lain. Kasihan Cikgu Yus yang sibuk melayani karenah anak2x yang takut ditinggalkan ibubapa.

Semalam sempat juga berjumpa dengan Cikgu Zunaidah yang mengajar di Pasti As-Saadah Gedung Lalang. Setakat semalam baru 3 orang yang mendaftar masuk. Saya rasa kita semua kena cuba bantu promosikan Pasti2x yang ada terutamanya pasti yang kurang mendapat tempat di kalangan ibubapa. Mungkin faktor promosi kurang baik dan ini bakal menjejaskan prestasi pengurusan Pasti. Bukan mudah untuk uruskan prasarana Pasti ini. Sebagai contoh di pasti Al-Islamiyyah, pihak pengurusannya iaitu Saudara Zul sibuk hampir 2 minggu mengecat, pasang grill, masukkan api dan air serta pelbagai urusan. Alhmadulillah ada adik2x SPINS yang bantu beliau mengecat bagi mengurangkan kos yang ditanggung.

Bila dah buka dan sambutan pula menggalakkan, timbul masalah juga apabila pelajar 6 tahun melebihi kuota 40orang. alhmdulillah, pihak Pasti mampu menanganinya dan terima juga pelajar diakhir pendaftaran bagi meraikan ibubapa yang menjadikan Pasti sebagai pra sekolah untuk anak2x mereka.


Malam tadi ke dua-dua orang anak saya Ain & Nani sibuk menyiapkan kelengkapan masing2x. Semuanya tak sabar2x ke sekolah. Lebih2x lagi Nani yang asyik mencuba kasut barunya. Kasut berharga RM4.90 cukup bermakna bagi Nani. Elok juga mengajar anak2x agar menerima apa sahaja yang diberikan makayah tanpa memilih jenama pilihan kesukaan masing2x. Waktu usia anak masih kecil, mereka mungkin tidak berkira. Bila meningkat dewasa dan expose dengan kawan2x yang lain, mereka juga mempunyai citarasa tersendiri. Taknak yang itu, taknak yang ini, nak beli yang mahal2x dan sebagainya.

Tapi Alhamdulillah, mereka memilih PASTI untuk bersekolah walaupun dihadapan rumah ada tadika yang cukup prasarananya. Ada Tadika Raing Ria, Tadika Sri Murni, Tadika al-Mustaqim, Tadika Evergreen dll tapi PASTI mesti menjadi keutamaan. Tanamkan di minda anak2x bahawa sekolah di Pasti best, kawan2x best, cikgu baik2x, makan best..semuanya BEST. Pasti sememangnya BEST

No comments: