Sunday, January 18, 2009

Jaga diri duhai anak

Hanya dua hari saya sempat bersama anak2x selepas seminggu berada di Sarawak. Waktu inilah mereka nak bermanja dan ada kalanya waktu inilah masing2x mula buat perangai. mungkin sebab nak dapatkan lebih perhatian dari umminya yang terlalu sibuk. Minggu ini, seminggu pula saya akan ke JB atas urusan kerja. Alhamdulillah selepas itu cuti CNY menyusul. Satu peluang untuk saya berada lebih lama dengan anak2 kerana selepas itu saya akan berangkat ke Kedah pula.

Sejak kecil saya telah ajar anak2x untuk makan dalam sedulang. Jika ummi tiada sekurang2xnya hubungan mereka sesama adik-beradik erat. Waktu makan, usah bergaduh dan makan sama2x. Belajar kongsi dan sayang sesama adik beradik. Bila begini keadaannya hubungan mereka sesama adik beradik agak rapat. Meskipun acapkali bertekak sesama sendiri, selepas itu mereka akan salam dan peluk semula. Kak long adalah anak harapan yang faham dengan keadaan dan banyak beralah dalam apa jua situasi. Kadang kala kak long menangis bila ummi lebihkan adik yang lain.
Rasa sedih juga bila anak2x selalu ditinggalkan. Apakan daya itu memang sudah nature tugas saya. Harapan untuk ditukarkan ke tempat yang lebih dekat tidak kesampaian kerana Group masih perlukan saya. Nak tak nak, kena juga iklaskan diri kerana cari rezeki kerana Allah. Tiap kali memandu sendirian sering saya berdoa agar Allah pelihara anak2x saya, jaga kesihatan anak2x saya, mudahkan perjalanan mereka seharian dan mudahkan urusan mereka dalam menuntut ilmu serta mudahkan urusan mereka dimalam hari. Buat suami tercinta, terima kasih kerana memahami tugas saya ini. tanpa sokongan dan kasih sayangnya, tak mungkin saya berjaya sehingga kini. Jaga diri ya anak2x. nanti ummi balik. Ummi rindukan kalian semua...

No comments: