Thursday, April 10, 2008

BBS - Bahavior Base Safety mengikut kaedah Islam

2 hari saya sempat menghadiri satu kursus yang agak menarik iaitu BBS - Bahaviou Based Safety. Kursus yang bagi saya berbaloi walapun harganya mencecah RM5K untuk 2 hari course. Mr. Robert Ryan telah memberi penerangan bahawa amat penting untuk menukar behavior menjadi satu habit dengan diri sendiri.

Kaedah yang terbaik ialah mengunakan 'reinforcer' berbanding 'punisher'. Kebanyakan orang suka bertanggapan negatif dalam sesuatu perkara dan suka menggunakan kaedah'menghukum' apabila seseorang melakukan kesalahan. Beliau menyarankan untuk menjadikan BBS ini satu kenyataan, setiap majikan kena berfikiran positif. Banyakkan memberi 'appreciation, reward and award kepada pekerja berbanding penalty, hukuman,marah dan sebagainya

Teringat saya kata-kata Dato' Fazilah Kamsah bahawa untuk mendidik anak2x kena guna 80:20 principles. 20% lebih kepada punishment dan 80% lebih kepada belaian, kasih sayang, prihatin. InsyaAllah, anak akan menjadi cemerlang. Cuma dari segi pekerjaan, majikan kurang mempraktikkan perkara ini. Orang non Muslim dan menerokai perkara ini dan approachnya sama dengan Ialam. Cuma kita sebagai orang Islam tidak mempraktikkannya.

Kesimpulan, CUBA BERFIKIR POSITIF DALAM SEMUA PERKARA & JADILAH MAJIKAN TERBAIK.

No comments: