Saturday, December 11, 2010

Program raikan anak yatim sempena 10 Muharam 1432H

InsyaAllah, Nisa' Rembau akan mengadakan program penyerahan sumbangan kepada anak yatim pada 10 Muharam 1432H bersamaan 16 Disember 2010 (khamis) jam 3petang di Pasti Al-Ain, Taman Pedas Perdana.
Kepada sesiapa yang berminat untuk menyumbang boleh bank in ke akaun Bank Islam_BIMB 03036020131121 (Nur Soliha_ Ketua Nisa Rembau). Sila SMS jumlah derma ke No. Tel : 013-9798108.
Jom kita bersedekah di hari yg penug keberkatan ini mengikut amalan Rasulullah s.a.w. yang memberi sedekah kepada anak yatim pada 10 Muharam.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Selain daripada melakukan puasa pada hari ‘Asyura’, orang Islam juga disunatkan menyenangkan dan menggembirakan hati kaum keluarga. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa yang melapangkan (menyenangkan) keluarganya pada hari ‘Asyura, Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)Apa yang dimaksudkan dengan ‘melapangkan’ atau ‘menyenangkan’ di dalam hadis di atas adalah berbelanja pada makanan dan minuman lebih daripada hari biasa.
Selain daripada ahli keluarga, maksud menyenangkan di dalam hadis di atas termasuk juga kepada kaum kerabat, anak-anak yatim dan orang-orang miskin dengan syarat apa yang dilakukannya itu tidak membebankan dirinya. Adapun apa yang selain daripada dua perkara di atas seperti sembahyang malam ‘Asyura’, mandi hari ‘Asyura’, bercelak mata dan yang lainnya tidaklah ada disebut melainkan pada hadis-hadis dhaif, munkar dan maudhu‘.

No comments: