Friday, February 12, 2010

Tips 5A ke arah KEJAYAAN

5 Feb 2010 yang lepas, saya sempat bersama pelajar-pelajar asrama di Sek. Men Agama Dato' Klana Makmor, Ampangan dalam slot MOTIVASI KEJAYAAN. Program 1jam setengah itu saya manfaatkan dengan berkongsi pengalaman dan memberikan sedikit motivasi untuk anak-anak ini agar bersemangat dalam mengharungi kehidupan menuntut ilmu.
Bila saya sentuh tentang bab ibu dan ayah, ada pelajar yang sayu dan terharu kerana telah kehilangan insan yang tersayang sejak kecil lagi. Anak2x ini cukup tabah meskipun kekurangan kasih seorang ayah mahupun ibu. Bagi kita yang masih mempunyai ibu dan ayah, sewajarnya kita bersyukur diatas kurniaan nikmat yang tidak terhingga ini.
Saya berikan anak2x ini TIPS 5A dalam memburu kejayaan. Ianya mungkin boleh membantu mereka mengekalkan momentum dalam mengharungi kehidupan menuntut ilmu.
A- Allah (Taat perintah ALLAH dan mengamalkan segala ajaranNYA)
A- Ayahbonda ( Taat dengan perintah ibu dan ayah dan jangan sesekali menderhaka)
A- Akhlak (Pastikan diri mempunyai akhlak yang baik. Pandai sahaja tanpa akhlak yang baik maka adik2x tidak ke mana)
A- Azam (Mempunyai azam dan keinginan yang tuntuk berjaya)
A- Amal (Mengamalkan segala ilmu yang dipelajari. Ilmu tanpa amal umpama pokok tanpa buah).
tamat program, saya jemput seorang pelajar lelaki tingkatan 5 untuk
Sebelum tamat program say meminta seorang pelajar tingkatan 5 untuk membacakan doa. Menitis airmata mendengarkan bacaan doanya yang cukup sayu persis berada di Masjidil Haram. Bila ditanya apa citax adik, maka dijawabnya "Saya ingin menjadi seorang Ustaz kak..."

Ameen....Alhamdulillah...Semoga anak2 dipermdahkan urusannya di dunia dan diakhirat serta menjadi anak yang soleh dan solehah.

No comments: