Monday, November 26, 2007

Wali Allah di Singapura






21 Nov 2007 semasa urusan kerja di Singapura selama seminggu, saya sempat menziarahi makam wali Allah yang cukup terkenal di Singapura. Habib Noh...Siapakah beliau?




Tak kenal maka tak cinta. Demi menyusuri liku hidup Habib Noh, seorang wali yang terkemuka di Singapura ini. Untuk makluman Keramat Habib Noh, yang terletak di kawasan pusat bandar Singapura. Terletak di atas bukit di Palmer Road, Makam Habib Noh jelas kelihatan jikalau kita sedang memandu di lebuh raya East Coast Parkway. Ada yang mungkin hairan mengapa makam ini masih lagi wujud di tengah-tengah kawasan bandar Singapura. Tempat ini penuh dengan sejarah dan kisah-kisah mengenai Habib Noh juga menkagumkan. Namun beliau bukan sahaja dikenali sebagai orang yang soleh, malah dinilai juga sebagai kalangan ‘Itratin Nabi saw”.


Yang menariknya, di belakang makam Habib Noh, terdapat sebuah makam yang dipercayai adalah Makam Qadhi pertama Singpura pada era British. Beliau dikatakan anak saudara Habib Noh dari kaum kerabat Alhabsyi, namanya Saiyid Abdur Rahman Bin Salim Al-Habsyi r.a yang wafat pada tahun 1867. Bagaiman pula dengan mereka yang bukan Islam? Saya difaham kan kawasan Palmer Road terletak di zon pelabuhan yang antara paling sibukdi dunia. Oleh itu ia terjejas oleh pembangunan semula bandar. Menurut rancangan pemerintah, antara lain, Makam Habib Noh dan Masjid Haji Mohd Salleh perlu dipindakan demi membolehkan ECP dibina lurus. Jawatankuasa Makam dan Masjid telah merayu kepada agensi-agensi pemerintah yang berkenaan agar kawasan itu dipelihara. Sedang hubungan surat-menyurat berlaku antara dua pihak, komnttaktor pembangunan telah menempatkan beberapa jentolak untuk mulakan pemugaran. Anehnya, semua jentolak tidak dapat dihidupkan. Akhirnya, lebuh raya terpaksa dibina membelok. Namun di Singapura ini bukan hanya terdapat Makam Habib Noh.




1 comment:

pitycat said...

peace upon you,,
beberapa kali juga telah kesana...
diberitahu oleh orang tua tua...
jika ada masa kami seru pembaca
melawat di tanah yang bertuah
Singapura yang amat Beutiful untuk
di teladani pemerintahannya jesteru
makam terjaga oleh system yang diamalkan oleh pemerintah itu.
bersambung.....

brgds
pitycat.com