Tuesday, October 28, 2008

Usahawan muda

2 bulan lepas saya telah memulakan usrah untuk remaja2x perempuan yang mula berminat untuk mendalami Islam. Ke semua anak usrah saya ini 'free hair' dan bila salah seorang daripada mereka menyatakan hasrat untuk mencari ilmu dan pengisian tentang Islam, saya rasa terpanggil untuk membantu.
Rasa kasihan melihat anak2x remaja ini yang inginkan kebaikan dan perubahan namun menurut mereka; tak ramai yang ingin berikan sokongan. Ramai yang pandang serong dengan imej mereka yang tidak bertudung dan sesekali memakai pakaian yang agak menjolok mata. Saya sering berdoa agar mereka ini akan berubah pada satu hari nanti. Pendekatan yang saya ambil lebih kepada sikap seorang kakak menasihati adik. Mendekati mereka, memahami masalah mereka, mengetahui kelebihan dan kekurangan mereka dan cuba selitkan kata2x nasihat setiap kali kami berjumpa. Meskipun pertemuan hanya diadakan 2 minggu atau sebulan sekali namun sering juga mereka menziarahi saya. Salah seorang adik usrah saya bernama Mira. Mira merupakan usahawan yang dikira agak muda. Dalam usis 22 tahun, Mira telah mempunyai sebuah salon kecantikan.Terdapat 3 orang pekerja di salon Mira yang mana ke semuanya dilatih dalam bidang kecantikan dalam usia yang muda.

Baru-baru ini saya sempat mengunjungi salon Mira ketika beliau mengadakan majlis jamuan hari raya untuk pelanggannya. Yang bagusnya, kesemua makanan yang dihidangkan kepada pelanggan pada hari itu di masak oleh Mira dan kawan2x usrah yang lain. Ya Allah, saya berdoa semoga adik2x ini diberikan hidayah dan kekuatan kepada Allah untuk sentiasa berada di dalam landasan Islam. mereka sering berkata kepada saya " Angah, kami inginkan suami yang baik. Orang yang boleh bimbing kami tapai kami masih belum baik lagi". " InsyaAllah, kita doa dan azam untuk jadi wanita yang baik dan insyaAllah, pasti Allah kurniakan insan yang baik untuk kita"
Bagi yang ingin mendapatkan rawatan cucian muka, SPA, mandi luhur dan sebagainya; bolehlah mengunjungi salon adik Mira ini.

No comments: