Tuesday, November 20, 2007

Tips 4B dalam pemilihan makanan

Tips 4B...

BERIMAN - pastikan orang yang menjual makanan menutup aurat secara sempurna, akhlaknya dalam urusan jual beli dijaga, menjaga solat (selalunya kalau kita biasa membeli di tempat yang sama, kita akan tahu sama ada mereka pergi solat atau tidak. Ada yang berniaga suami isteri, isteri solat...suami berniaga dan sebaliknya)

BERSIH - pastikan persekitaran gerai bersih sama ada dari segi penyediaan makanan dan orang yang menjual (berkuku pendek dan kemas). Elakkan makanan yang telah dihurungi lalat

BERZAT- belilah makanan yang berzat dan berkhasiat. Elakkan makanan yang berlemak, terlalu masin dan manis.Awas kolestrol tinggi.

BERKUALITI - pastikan makanan yang kita beli mempunyai kualiti dari segi bentuk, saiz, rasa dan berbaloi dengan harga yang dibayar.

Perlu diingat, makanan akan menjadi darah daging kita ke arah pembentukan jasad,minda dan roh. Di samping halal yang menjadi pra syarat utama, tips 4B diats di harap dapat membantu. Alangkah baik kalu para ibu dan wanita dapat memasak sendiri dan mengurangkan membeli makanan diluar bagi memastikan anak2x dan seisi keluarga terhindar dari makanan yang memudaratkan.

No comments: